Att lära mig odla & få svar på de frågor jag skickat ut i universum

Jag är total novis inom odling, men jag är otroligt taggad inför att odla. inte lika taggad att söka information och lära mig dock. jag skulle helst vilja vakna imorgon och bara besitta massa kunskaper i odling, men riktigt så fungerar det inte 😉 Nä, jag läser massa, men ämnet är så otroligt stort att det stundtals är svårt att veta var man ska börja.
Så idag började jag. Inomhus. Efter att ha läst massa förstod jag ungefär vad man behövde ha – fröer, jord, värmematta, växtbelysning, etc. Så idag tog jag steget att odla. Om jag har gjort rätt kommer jag inte veta på ett bra tag. Men tittar inget upp inom två veckor, ja då har det inte gått så bra 😉 Nu står alla växterna i “Förlossningen” – det är där de ska titta fram från att ha legat under jorden. Där står dom med både värme och ljus. Efter förlossningen åker de till “Dagiset” – där tas värmemattan bort och belysningen kvarstår. Hur allt ska hanteras med vattning och omplantering har jag inte en susning om, men det får lösa sig. Jag kände mest jag ville börja. Känns superkul och samtidigt känns det som det är sååå mycket. jag ska även vinterså spenat och rucola i pallkragar inom kort. Det ska bli spännande att se hur det går för allt – håll tummarna för mig 😀 Om du odlar själv får du gärna komma med tips!

Just nu har jag väldigt många järn i elden och har känt mig lite splittrad på sistone. Helgen tog jag för att helt och hållet landa i mig själv. Utan att söka svaren utom mig satte jag mig framför brasan och bara var. Lät saker komma till mig som ville komma och bara var i stunden. Det var en ljuvlig helg med många insikter och svar. Så igår kväll satte jag igång med allt jag funderat på. jag mailade och bad om att få pausa vissa av de utbildningar jag går och har bestämt mig att fokusera helt på utbildningen till örtterapeut och en till, som jag berättar mer om när jag gått den längre.

Jag är en person som gärna öppnar alla dörrar jag går förbi – det är ju så roligt att lära mig massa saker, men nu har jag bestämt mig för att undvika dörrar på ett tag. Nu har jag fullt upp minst sex månader med studier och ska även lära mig att odla. Så alla intressanta sidospår jag hittar, ja de får jag avvakta med. Halleduttan vad svårt det kommer bli, men fasiken – jag ska klara det. Älskar ju att lära mig saker och är så nyfiken när det dyker upp nåt spännande, men 2022 är året jag både påbörjar och avslutar det jag påbörjar, så nu kör vi. Eller jag i alla fall 😀

Ha en magisk kväll,

Kramar & kärlek i överflöd
Lina ❤

2 thoughts on “Att lära mig odla & få svar på de frågor jag skickat ut i universum

  1. Anneli Sjögren says:

    Entusiasm är en bra start! Och kom ihåg att det nästan alltid är misstagen vi verkligen lär oss ifrån! Har man riktig tur lär man sig av andras misstag! ;o)
    Det finns videor på youtube med massor av odlingstips! Det är bara att börja skriva in några sökord och vips kommer det upp massa videor! :o)
    Lycka till! ♥

    Like

    • the happy hippie says:

      Tack för tips. Följer flera odlare och har ba videon på youtube att kolla. Speciellt Sara Bäckmo har jag kollat. Det svåra har varit att hitta rätt video just för en nybörjare som aldrig odlat. men har efter många timmars kollande och letade fått lite mera koll 😀 Köpte dock en kurs på nätet igår och den kvarten jag hunnit kolla har jag lärt mig mer än jag gjort alla massor av timmar jag har sökt runt på nätet. Den är helt riktad mot nybörjare – helt underbart 🙂

      Liked by 1 person

Leave a comment